Defoliating the carnivalesque bear

Documentary

 A carnivalesque bear, covered with corn leaves is the subject of the interview. The leaves are prepared by being moistened and curled with a technique that reseambles the one used for the curls of butter. Such a curling, according to Giuseppina Germano, born in 1912, a farmer, was obtained "with the teeth of a fork [...].  The corn leaves were sewn on a canvas, in regular rows, dense, thick to simulate the thick fur of a bear. While the man's face was hidden by a papier-mâché mask, hia head was capped with the same canvas that covered the body. A chain around his neck was tugged by "the tamer" who made the bear howls when it tried to escape, frightening the public, especially women. Later, in the square, in a chamber pot smeared with well-cooked mustard, which is very dark brown, we put sausages and polenta; we filled another chamber pot with muscat wine! 
In autumn 2006, in Cunico the commuity defoliate corn cobs by hand, as it was done in the past, so to reenact and live again the first vigil of the year anticipates the sociality of the winter nights. The leaves were kept to prepare the costume of the Bear of leaves, 
The last time the bear appeared in the small community was in the late 1960s.  

Interview information

Geographic information

Country: IT

Region: Piemonte

City: Cunico

District: AT

Altitude: 256m s.l.m.

Links and attachments

Wikipedia: http://it.wikipedia.org/wiki/Cunico

Attached images:

  • Allegato 1

References

Bibliography:

Artoni A. (1996), Il teatro degli Zanni. Rapsodie dell’arte e dintorni, Costa & Nolan, Milano.

Bonato L. (2003), “L'orso di Villaro d'Acceglio”, in Grimaldi P. (a cura di), Bestie, santi, divinità. Maschere

animali dell'Europa tradizionale, Museo nazionale della montagna, Torino.

Bonato L. (2006), Tutti in festa. Antropologia della cerimonialità, FrancoAngeli, Milano.

Bravo G.L. (2005a), Feste, masche, contadini: racconto storico-etnografico sul Basso Piemonte, Carocci,

Roma.

Bravo G.L. (2005b), La complessità della tradizione. Festa, museo e ricerca antropologica, FrancoAngeli,

Milano.

Canclini N.G. (1989), Culturas hibridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad, Grijalbo, Mèxico,

trad. it Culture ibride. Strategie per entrare e uscire dalla modernità, Guerini, Milano, 1998.

Carénini A. (2003), “Animali per smascherare”, in Grimaldi P. (a cura di), Bestie, santi, divinità. Maschere

animali dell'Europa tradizionale, Museo nazionale della montagna, Torino.

Frazer J.G. (1890), The Golden Bough, Mcmillan, London, trad it. Il ramo d’oro, Boringhieri, Torino, 1965.

Gallino L. (1980), La società: perché cambia, come funziona, Paravia, Torino.

Grimaldi P. (1993), Il calendario rituale contadino, FrancoAngeli, Milano.

Grimaldi P. (1996), Tempi grassi, tempi magri: percorsi etnografici, Omega, Torino.

Grimaldi P. (2000), “Orso pagano, orso cristiano”, Introduzione a Orsi D., La Passione di Sordevolo, Studio

di drammatica popolare, Omega, Torino.

Grimaldi P. (a cura di) (2003), Bestie, santi, divinità. Maschere animali dell'Europa tradizionale, Museo

nazionale della montagna, Torino.

Grimaldi P., Nattino L. (2007), Dei Selvatici, Regione Piemonte, Museo Regionale di Scienze Naturali di

Torino, Torino.

Lajoux D. (1996), L’homme et l’ours, Glenat, Grenoble.

Lajoux D. (2003), “Maschere animali e cortei mascherati d'inverno”, in Grimaldi P. (a cura di), Bestie, santi,

divinità. Maschere animali dell'Europa tradizionale, Museo nazionale della montagna, Torino.

Orsi D. (2000, ed.or. 1892), La Passione di Sordevolo, Studio di drammatica popolare, Omega, Torino.

Toschi P. (1999, ed. or. 1955), Le origini del teatro italiano, Boringhieri, Torino.

Sitography:
 http://www.casadeglialfieri.it

Document by: Andrea Icardi
Video by: Luciano Nattino, Pier Carlo Grimaldi
Created: 21-03-2006

Other video